Penerapan Model Pembelajaran Think-Pair-Share dengan Peta Konsep untuk Meningkatkan Hasil Belajar Studi Kasus: SMA Negeri 1 Menganti-Gresik

  • Mujiono Mujiono
Keywords: think pair share, concept map, and student learning outcomes.

Abstract

Application of cooperative model type think-pair- share using concept maps can increase teacher’s activity, students’ activities and learning outcomes.The result of the study showed that  the  application  of  that  cooperative  model  can  improve  teacher’s  activities.  The average of the increasing at each cycle are the first cycle  3.3, the second cycle 3.5, and the third cycle 3.6 and the increase in the implementation of student activities at each cycle is the first cycle 3, the second cycle 3.2, and the third cycle 3.5. Improvement of student learning outcomes as follows pretest 67.5, the first cycle 86, second cycle 88, and the third cycle 93. Students' response toward the application of cooperative learning model type think-pair-share using concept map learning strategy on worksheet of service enterprise is very positive. The constraint that appeared in this research was about lower student self confidence in making an idea. It can be inferred, the student’s learning outcome in the subject of accounting worksheet in service enterprise can be increased by applying cooperative learning model with think-pair-share type and concept map strategy.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arends, R. I. 2008. Learning to Teach: seven Edition. New York: McGraw Hill Companies
Incorporation.
Aziz , zahara. Nurliah jair. 2009. The Use of Concept Maps in Improving Achievement in The
Subject of History for Form Two Student. Diambil dari Jurnal Pendidikan Malaysia Vol. 34
No. 1 di unduh pada 20 Oktober 2012.
Buzan, Tony. 1988.Super Creativity. Los Angeles, California. Audio Renaissance Tapes, Inc
Dahar, R.W. 1998. Teori-teori Belajar. Dirjen Dikti proyek lembaga pengembangan pendidikan tenaga kependidikan.



Depdiknas. 2005. Peraturan Pemerintah RI No 19 tahun 2005 Tentang Standar Nasional
Pendidikan. Jakarta.
Hardini HT. 2008. Peningkatan hasil belajar akuntansi melalui pembelajaran Kooperatif dengan pendekatan Think Pair Share. Diambil dari jurnal Jurnal Pendidikan ekonomi Vol. 1
No.2 Oktober 2008 di unduh pada 19 September 2012.
Ibrahim, M. 2005. Asesmen Berkelanjutan. Konsep Dasar, Tahapan Pengembangan Dan
Contoh. Surabaya: Unesa University Press.
Ilhamdi, Mohammad L. 2007. Model Pembelajaran Berbasis Peta Konsep Dan Handout Untuk
Meningkatkan Prestasi Belajar IPA Biologi Siswa Kelas 1 SMPN 4 Lingsar Lombok Barat.
Diambil dari jurnal Pijar Mipa, Vo. 2. No. 2, September 2007. Isjoni. 2007. Cooperative learning. Bandung. Alfabeta.
Jamiah, Yulis. 2007. Meningkatkan Nalar Matematika Melalui Pembelajaran Kooperatif Model
STAD dan Penyusunan Peta Konsep.Diambil dari jurnal Dikdatika Vol. 8, No 1, Januari
2007. di unduh pada 20 Juli 2012.
Nur, M. 2005. Strategi-strategi Belajar. Surabaya: PSMS Unesa.
Novak, J.D.,& Gowin, G.B., 1985. Learning How To Learn. New York: Cambridge Universty
Press.
Prastowo, Wahyu A E. 2009. Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Untuk
Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Materi Laporan Keuangan Perusahaan Dagang Kelas
XII IPS-1 SMA Negeri 3 Semarang Tahun 2009-2010. Diambil dari jurnal DIDAKTIKA, Tahun 1 No. 4, Desember 2009. di unduh pada 20 Juli 2012.
Purwati, Titik., Farida L. 2008. Penerapan metode Think Pair Share unutk meningkatkan ketuntasan belajar kelas X APK pada mata pelajaran ekonomi di SMK NU Bululawang Malang. Diambil dari jurnal Paradigma, tahun XIII No. 26 Juli-Desember 2008. di unduh
pada 20 Oktober 2012
Ratumanan Tanwey G. 2004. Belajar Dan Pembelajaran. Surabaya. Unesa University Press. Riyanto, Y. 2010. Paradigma Baru Pembelajaran. Jakarta: Kencana
Sudjana. 2009. Metode Statistika. Bandung: Tarsito.
Wijaya, Nuriman. 2008. Implementasi model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Studunt
Team Achievement Division) dengan Peta Konsep Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD Negeri 1 Menteng Palangkaraya Pada Konsep Gaya Dan Energi. Diambil dari jurnal Ilmiah Kependidikan dan Kemasyarakatan, vol 3 No 1, Januari-Juni 2008. di unduh pada 20
Juli 2012.
Williams, Carol G. 1998. Using Concept Maps to Assess Conceptual nowledge of Function.
Journal for Research in Mathematics Education.
Published
2018-08-15
How to Cite
Mujiono, M. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Think-Pair-Share dengan Peta Konsep untuk Meningkatkan Hasil Belajar Studi Kasus: SMA Negeri 1 Menganti-Gresik. Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 1-12. https://doi.org/10.31538/ndh.v1i1.2