Strategi Pendidikan Karakter Perspektif Kh. Hasyim Asy’ari (Kajian Kitab Adabul Alim Wa Muta’allim)

  • Abdul Muhaimin Institut Pesantren KH. Abdul Chalim Pacet Mojokerto
Keywords: Character Education, Kitab A> da> b al-'A> lim wa al-Muta'allim

Abstract

This study examines the thinking of KH education. M. Hasyim Asy'ari in applying character education methods and strategies. The authors limit the study of A> da> b al-'A> lim wa Muta'allim by KH. M. Hasyim Asy'ari. The results showed that, firstly, 1) The strategy used in the application of character education perspective KH. M. Hashim Asy'ari in the book Ada> b al-'A> lim Wa al-Muta'allim there are two kinds: spiritual strategy (batiniyah) and non-spiritual strategy (lahiriyah). Non-spiritual strategy (lahiriyah) done by KH. M. Hasyim Ash'ari there are three kinds: related to the model figure: uswah hasanah strategy, related curriculum: integration and internalization strategy, related to methodology: forced formality strategy and define-and-drill strategy 2) The method used in applying KH perspective character education . M. Hashim Ash'ari in the book A> da> b al-'A> lim wa al-Muta'allim is: Mauidhah or lecture method, targhi method <b wa al-tarhi <b, modeling method or al-qudwah h } asanah / uswah h} asanah, moralizing methods, methods of practice or tajribah.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Aziz, Hamka, Pendidikan Karakter Berpusat pada Hati, Jakarta: al-Mawardi Prima, 2011.
Abdullah, M. Amin. Studi Agama, Normativitas atau Historisitas, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2004.
Abrasyi (al), Muhammad ‘Athiyyah, Prinsip-Prinsip Dasar Pendidikan Islam, Bandung: CV Pustaka Setia, 2003.
Akarhanaf, KH. Hasyim Asy’ari, Bapak Ummat Islam Indonesia, Jombang: Pondok Pesantren Tebu Ireng, 1949.
Al-Qur’an dan Terjemahnya, Madinah: Mujamma’ al Malik Fahd li Thiba’at al Mush-haf asy-Syarif, 1418 H.
Arifin, Teori Pendidikan Menurut al-Qur’an, Jakarta: Rineka Cipta, 1990.
Arif, Mahmud. Pendidikan Islam Transformati, Yogyakarta: LKIS, 2008.
Asrohah, Ali Musthofa, Hanum. Bahan Ajar Perencanaan Pembelajaran, Surabaya: Kopertais IV Press, 2011.
‘Asy’ari, Hasyim. Irsha>d al-Sa fi Jam’i Mus}annafa>t al-shaykh Hasyim Asy’ari, Jombang: Maktabah Turats al-Islami, 1415 H..
Aziz, Hamka Abdul. Pendidikan Karakter Berpusat Pada Hati, Jakarta: al-Mawardi Prima, 2011.
Chalim, Asep Saifuddin. Membumikan Aswaja Pegangan Para Guru NU, Surabaya: Khalista, 2011.
Da>wud, Abu.> Sunan Abu> Da>wud, Beirut: Al-Maktabah al-‘Ashriyah, t.t.
Depag, Al-Qur’an Dan Terjemahnya, Jakarta: Depag, 2000.
Djatmiko, Harmanto Edy, Revolusi Karakter Bangsa Menurut Pemikiran M Soeparmo, Jakarta: Yayasan Obor Indonesia, 2006.
Faisal, Sanapiah, Format-Format Penelitian Sosial, Jakarta: Rajawali Pers, 1995.
Fattah, Nanang Landasan Manajemen Pendidikan, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2004.
Feisal, Jusuf Amir. Reorientasi Pendidikan Islam, Jakarta: Gema Insani, 2005.
Ghazali (al), Ayyuhā al-Walad Fī Nas}i>h}atal-Muta‘allimīn Wa Maw‘iz}atihim Liya’lamū Wa Yumayyizū‘Ilman Nāfi‘An Min Gayrihi, Kediri: Muhammad Ushman, tt.
Hadziq, Ishomuddin. al-Ta’ri>f bi al-Mu’allif, dalam KH. Hasyim Asy’ari, A>da>b al-‘A>lim wa Muta’allim, Jombang: Maktabah Turats al-Islami, 1415 H.
________ KH. Hasyim Asy’ari, Figur Ulama dan Pejuang Sejati, Jombang: Pustaka Warisan Islam, 1999.
Halim. Abdul, Study Pendidikan Karakter Perspektif Tafsir Al-Misbah Karya Muhammad Quraish Shihab, Tesis IAIN Sunan Ampel 2011.
Hambali, Bambang Q-anees dan Adang. Pendidikan Karakter berbasis al-Qur’an, Bandung: Simbiosa rekatama media, 2009.
Hamzah B. Uno, Orientasi Baru Dalam Psikologi Pembelajaran, Jakarta: Bumi Aksara, 2008
Hidayatullah, M. Furqon, Pendidikan Karakter: Membangun Peradaban Bangsa, Surakarta: Yuma Pustaka, 2010..
Husain, Abu> Luba>bah, al-Tarbiyyah Fi al-Sunnah al-Nabawiyyah, Riyadl: Da’, 1977
Isjoni, Pendidikan Sebagai Investasi Masa Depan, Jakarta: Obor Indonesi, 2006.
_____, Memajukan Bangsa dengan Pendidikan, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2008.
Koesoema, Doni, Pendidikan Karakter: Strategi Mendidik Anak di Zaman Global, Jakarta: Grasindo, 2010.
Maidany (al), Hasan, Abd al-Rahma>n, al-Akhla>q al-Isla>miyyah Wa Asa>suha>, Damaskus: Dar al-Qalam, 1999 M, 1420 H.
Maqdisy (al), Muhammad Ibn Fatta>h, al-Adalah, 1999 M/1419 H.
Mahfud, Choirul. Pendidikan Multi Kultural, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2006.
Ma>jah, Ibn. Sunan Ibn Ma>jah, Mesir, Da>r al-Ih}ya’ al-Kutub al-‘Arabiyah, t.t.
Mestika Zed, Metode Penelitian Kepustakaan, Jakarta: Yayasan Obor Indonesia, 2004, Cetakan ke-1
Mudlofir, Ali. “Pendidikan karakter Melalui Penanaman Etika Berkomunikasi dalam al-Qur’an”, Jurnal Islamica Vol 5 No 2 Maret 2011.
Munawwir, Ahmad Warson. Al-Munawwir, Kamus Bahasa Arab-Indonesia, Surabaya: Pustaka Progressif, 1997.
Naisa>buri> (al), Al-Ha}>kim. al-Mustadrak ‘ala al-S{ah>{ih{ain, Beirut: Da>r al-Kutub al-‘Ilmiyah, 1990.
Samani, Muchlas, Hariyanto, Konsep dan Model Pendidikan Karakter, Bandung: P.T Remaja Rosdakarya, 2012.
Sanjaya, Wina. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan, Jakarta: Prenada Media Goup, 2006
Sasono, Adi. Solusi Islam Atas Problematika Umat: Ekonomi, Pendidikan dan Dakwah, Jakarta: Gema Insani Press, 1998.
Solahuddin, M. Biografi 7 Rais Am PBNU, Kediri: Nous Pustaka Utama, 2012.
Sumarsono, E. Hermeneutik Sebuah Masalah Metode Filsafat, Yogyakarta: Kanisius, 1999, Cetakan Ke-1
Suseno, Franz Magnis. Tiga BelasTokoh Etika Sejak Zaman Yunani Sampai Abad Sembilan Belas, Yogakarta: Kanisius, 2004.
Suyudi, M. Pendidikan Dalam Perspektif al-Qur’an, Yogyakarta: Mikraj, 2005.
Syah, Djalinus DKK, Kamus Pelajar, Jakarta: P.T Rineka Cipta, 1993.
Syahidin, Menelusuri MetodePendidikan dalam al-Qur’an, Bandung: Alfabeta, 2009.
Tirmiz}i (al), Sunan al-Tirmiz}i, Mesir: Must}afa Al-Ba>bi> al-H}alabi, 1975.
UU No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional
Wiyani, Novan Ardy. Pendidikan Karakter Berbasis Iman dan Taqwa, Yogyakarta: Penerbit Teras, 2012.
Zarnu>ji (al), Ta’li>m al-Muta’allim T}ari> qat al-Ta’li>m, Surabaya: Al-Hidayah,tt.
Al-Sunnah wa Al-Jama’ah, Surabaya: Khalista, 2010
Published
2018-08-15
How to Cite
Muhaimin, A. (2018). Strategi Pendidikan Karakter Perspektif Kh. Hasyim Asy’ari (Kajian Kitab Adabul Alim Wa Muta’allim). Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 26-37. https://doi.org/10.31538/ndh.v2i1.20