PELAKSANAAN SUPERVISI PEMBELAJARAN SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN TUGAS DAN PERAN GURU DALAM MENGAJAR

  • Ubabuddin Ubabuddin Institut Agama Islam Sultan Muhammad Syafiuddin
Keywords: Supervision of Learning, Tasks and Roles of Teachers, Teaching

Abstract

One of the ways in which the teacher profession is developed is by conducting supervision. Supervision is all the efforts of school officials in leading teachers and other education personnel, to improve teaching, including stimulating, selecting the growth and development of teacher positions, selecting and revising educational goals, teaching materials, and teaching methods and teaching evaluation . Supervision in schools is carried out by the principal who acts as a supervisor, so he must be able to carry out a variety of supervision and control to improve teacher performance. The supervisor's role is to provide guidance, direction, and guidance for the teacher's teaching and learning process for improvement. These improvement steps are intended to make the teaching and learning process and the roles and tasks of the teacher more professional.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ametembun. (1991). Supervisi Pendidikan: Penuntun bagi para penilik Pengawas Kepala Sekolah dan Guru. Suri Bandung.

Aqib, Z. (2009). Menjadi guru profesional berstandar nasional: Memuat standar nasional pendidikan UURI no. 20/2003 (Sisdiknas), UURI no. 14/2005 (guru dan dosen), PPRI no. 19/2005 (standar nasional pendidikan), PPRI no. 74/2008 (guru), delapan permendiknas (standar nasional pendidikan), Permendiknas no. 10/2009 (sertifikasi bagi guru dalam jabatan), Permendiknas no. 36/2007 (penyaluran tunjangan profesi bagi guru), Permendiknas no. 39/2008 (pembinaan kesiswaan). Yrama Widya.

Asyari, H. (2019). Pemetaan Dan Peningkatan Mutu Pendidikan Pada SMP Bilingual Terpadu Junwangi Krian Sidoarjo. Jurnal Kependidikan, 7(1), 111–126. https://doi.org/10.24090/jk.v7i1.2239

Darmadi, H. (2016). Tugas, Peran, Kompetensi, Dan Tanggung Jawab Menjadi Guru Profesional. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 13(2), 161–174. https://doi.org/10.31571/edukasi.v13i2.113

Dharma, S. (2008). Peranan dan Fungsi Pengawas Sekolah/Madrasah. Dalam Jurnal Tenaga Kependidikan, Jakarta: Depdiknas.

Fajriana, A. W., & Aliyah, M. A. (2019). Tantangan Guru dalam Meningkatan Mutu Pendidikan Agama Islam Di Era Melenial. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 246–265. https://doi.org/10.31538/nzh.v2i2.324

Fauzi, A. (2017). Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Mengembangkan Lembaga Pendidikan Islam. Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 42–53.

Hamdi, A. (2019). Manajemen Mutu Program Diniyah Pada Pondok Pesantren MuhammadIyah Lamongan. Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 247–258. https://doi.org/10.31538/ndh.v4i2.463

Ibrahim, B. (2008). Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah. Kerjasama FIP UM dan Ditjen-Dikdasmen.

Jamal Ma`mur, A. (2012). Tips Efektif Supervisi Pendidikan Sekolah. DIVA Press.

Jasmani, & Syaiful, M. (2013). Supervisi Pendidikan. Ar-Ruz Media.

Jerry H, M. (2011). Supervisi dan Peningkatan Mutu Pendidikan. Alfabeta.

Kartiko, A., & Azzukhrufi, jaya R. (2019). Pengaruh Budaya Organisasi Dan Kompensasi Terhadap Kinerja Pendidik Di Madrasah Aliyah Nahdlatul Ulama Mazro’atul Ulum Paciran. Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 207–226. https://doi.org/10.31538/ndh.v4i2.351

Maarif, M. A., & Rofiq, M. H. (2018). Pola Pengembangan Kurikulum Pendidikan Pesantren Berkarakter: Studi Implementasi Pendidikan Berkarakter di Pondok Pesantren Nurul Ummah Mojokerto. 13, 16.

Masaong, A. K. (2013). Supervisi pembelajaran dan pengembangan kapasitas guru. Alfabeta.

Nawawi, H. (1988). Administrasi pendidikan. Haji Masagung.

Purwanto, M. N. (1987). Administrasi dan supervisi pendidikan. Remadja Karya.

Sahertian, P. A. (2000). Konsep dasar & teknik supervisi pendidikan: Dalam rangka pengembangan sumber daya manusia. Penerbit Rineka Cipta.

Syamsi, I. (1983). Pokok-pokok organisasi dan manajemen. PT. Bina Aksara, Jakarta.

U, M. S. U. M. S. (2015). Kedudukan Guru Sebagai Pendidik: Tugas Dan Tanggung Jawab, Hak Dan Kewajiban, Dan Kompetensi Guru. Auladuna: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 2(2), 221–232.

Ubabuddin. (2019). Meningkatkan Kinerja Guru Melalui Supervisi Pembelajaran. Ed-Humanistics, 4(1).

Wahib, A. (2018). Penguatan Mutu Madrasah Swasta Menuju Madrasah Unggul. Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 57–70. https://doi.org/10.31538/ndh.v3i1.181

Published
2020-03-07
How to Cite
Ubabuddin, U. (2020). PELAKSANAAN SUPERVISI PEMBELAJARAN SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN TUGAS DAN PERAN GURU DALAM MENGAJAR. Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 102-118. https://doi.org/10.31538/ndh.v5i1.512