The Role of Arabic Language Environment in Improving Speaking Skills of Grade 1 Junior High School Students at Ma’had Darul Ihsan Hamparan Perak
Peran Lingkungan Berbahasa Arab dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Santri Kelas 1 MTs di Pesantren Darul Ihsan Hamparan Perak
Abstract
Purpose - This research aims to explain the role of Arabic language environment in improving the speaking skills of grade 1 Junior High School Student at Ma’had Darul Ihsan, and this research also could aim to understand the extent of the influence of Arabic Language Environment on development student’s speaking skills.
Design/methodology/approach - using qualitative research methods, this research investigates how daily interaction in an Arabic language environment play a role in development student’s speaking skills. In this research there are several research instrument used, including: observation, interview, and document analysis.
Findings/result - Research result shows that the Arabic language environment plays an active role in accustoming student to speaking Arabic, this facilitates student in improving their speaking skills.
Originality/value - The benefit of this research to shows the positive impact of Arabic Language Environment on student’s speaking abilities.
Paper type - Research paper
Downloads
References
Abdullah, Irhamudin, Novita Rahmi, and Walfajri Walfajri. 2021. “Pembentukan Lingkungan Bahasa Arab Untuk Mengembangkan Keterampilan Berbicara.” Taqdir 6 (2): 71–83. https://doi.org/10.19109/taqdir.v6i2.6283.
Ajyad, Muhammad, and Kamal Yusuf. 2022. “Lingkungan Berbahasa Arab Sebagai Instrumen Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab Untuk Pelajar Pemula.” An-Nas 6 (2): 21–31. https://doi.org/10.36840/annas.v6i2.529.
Andriani Djakfar, Fera. 2022. “Analisis Problematika Pembentukan Lingkungan Bahasa Arab (Studi Kasus Di Prodi PBA STAI Syaichona Moh. Cholil Bangkalan).” Qismul Arab: Journal of Arabic Education 2 (1): 19–30.
Ardiansyah, Muhammad, and Akmal Walad Ahkas. 2022. “Dawr Rābiṭah at-Tulabah fi Inshā al-Biah al-Lughawiyah bi Ma'had al-Yusriyah” Thariqah Ilmiyah; Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan Dan Bahasa Arab 10 (1): 113–25.
’Izza, Hilda Khoiril, Nanin Sumiarni, and Sopwan Mulyawan. 2021. “Efektivitas Pembiasaan Berbicara Bahasa Arab Dan Lingkungan Bahasa Arab Yang Kondusif Dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara.” EL-IBTIKAR: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 9 (2): 153. https://doi.org/10.24235/ibtikar.v9i2.7232.
Junaidi, and Fitriatun Hidayah. 2018. “Pengaruh Lingkungan Berbahasa Terhadap Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Bagi Siswa Kelas X MA Pondok Pesantren Uswatun Hasanah Cempaka Putih Desa Aik Darek Kecamatan Batukliang.” El-Tsaqafah XVIII (2): 173–87.
Kholid, Nur, Doni Sastrawan, and Fuad Buntoro. 2023. “Problematika Interaksi Siswa Dalam Penggunaan Bahasa Arab Dan Inggris di Pondok Pesantren.” JRPP: Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran 6 (4): 8–13.
Lingkungan, Urgensi, and Oleh A Hidayat. 2012. “Bi’ah Lughowiyah” 37 (1): 35–44.
Marpaung, Willi Rahim, and Zulfahmi Lubis. 2023. “Strategi Penerapan Lingkungan Bahasa Arab Dalam Meningkatkan Kemahiran Berbahasa Arab Di Pesantren Modern Darussalam” XII: 183–91.
Mulya Rahmawati, Sri, Kamaluddin Abunawas, and Muhammad Yusuf. 2022. “Peran Bi’Ah Lughawiyyah Dalam Menunjang Pembelajaran Bahasa Arab Di Pondok Pesantren Darul Huffadh Tuju-Tuju Kab.Bone.” Inspiratif Pendidikan 11 (1): 123–40. https://doi.org/10.24252/ip.v11i1.29670.
Naila, Syafii. 2022. “Implementasi Metode Muhawaroh Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab III (2): 17–24.
Nasution, Sahkolid. 2020. “Pembentukan Lingkungan Bahasa Arab di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam.” UIN SUMATERA UTARA 5 (1): 1–133.
Rivai, A, A Lundeto, M R Ponny, and ... 2021. “Pembiasaan Berbahasa Arab Melalui Lingkungan Berbahasa Di Pondok Pesantren Assalam Manado.” …, Inovatif, Edukatif & … 3: 19–26.
Rizqi, M. Rizal, and M Rizal Rizqi. 2019. “Peran Jasus Dalam Menciptakan Bi’ah Lughawiyyah Di Pondok Pesantren Modern Fadllillah Tambak Sumur-Waru-Sidoarjo.” EL-IBTIKAR: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 8 (2): 123–48.
Sabri, Muhammad Abdul, Amrullah Khoirul, Abdul Hamid, Institusi Stit Pringsewu-lampung, Alamat Jalan, and Raya Wonodadi. 2023. “Pengaruh Bi’ah Lughowiyah Terhadap Kemampuan Berbicara Bahasa Arab Di Smp Quran Darul Ikhlas Pringsewu.” Jurnal Pendidikan Bahasa Arab L-DHAD 2 (2): 1–9.
Saputra, Dedi Agus. 2021. “Dawr al-Biah al-Lughawiyah fi Ta'lim Mahārah al-Kalām al-'Arabiyah fi Maskan ibn Mustafá li Ma'had al-Aziz Kafk Ghannuj Sāri li al-'Ām ad-Dirāsy 2020/2021” Etheses UIN Mataram 5 (1): 1689–99.
Susyanto, Atok. 2019. “Bi’ah Arobiyyah (Studi Kasus Di Ponpes Bondowoso),” 1–48.
Ulya, Nia Himatul, Chairani Astina, and Ashief El Qorny. 2022. “Implementation of Bi’ah Lughawiyah in Improving Maharah Kalam at Modern Pondok Az-Zahra al-Gontory Purwokerto|Implementasi Bi’ah Lughawiyyah Dalam Peningkatan Maharah Kalam Di Pondok Modern Az-Zahra al-Gontory Purwokerto.” Mantiqu Tayr: Journal of Arabic Language 2 (2): 174–84. https://doi.org/10.25217/mantiqutayr.v2i2.2511.
Unsi, Baiq Tuhfatul. 2021. “Pengaruh Lingkungan Bahasa Terhadap Kemampuan Berbicara Bahasa Arab” 9: 7823–30.
Copyright (c) 2024 Rika Zahira Sofa, Rahmaini Rahmaini (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.