Politik Hiburan Dalam Pemilu: Perolehan Suara Komeng Pada Pemilu 2024

Entertainment Politics in Elections: Komeng's Vote Acquisition in the 2024 Election

  • Agung Siswanto Universitas Yudharta Pasuruan
  • Zainul Ahwan Universitas Yudharta Pasuruan
Keywords: Entertainment, Politic, Election, Komeng, Pemilu 2024

Abstract

Dynamics between entertainment and politics in General Elections, with a focus on Komeng's vote in the 2024 General Election, to understand how artist popularity affects election results and campaign strategies. A descriptive qualitative method with a case study approach from John W. Creswell was used in this research, observing individuals through direct interaction and obtaining a complete picture. Data was collected through literature studies from books, journals, articles, and the internet. It was found that Komeng's popularity as a comedian and actor was significant to his vote acquisition. Campaign strategies that utilize celebrity popularity are effective in attracting voters' attention. Public perception of celebrities who turn to politics also affects election results. Celebrity involvement in politics increases voter participation and affects the dynamics of political campaigns. The results showed that Komeng's popularity contributed significantly to the vote in the 2024 General Election. Political communication strategies that incorporate entertainment elements are able to attract public support. Mass media plays an important role in shaping Komeng's positive image, increasing his electability in politics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afif, N. A., & Ahwan, Z. (2024). ANALISIS KONTROVERSI CHILDFREE DI MEDIA SOSIAL DALAM RELASINYA DENGAN FEMINISME DAN BUDAYA KETIMURAN. 10(April).
Ahmad, M., & Nasution, D. P. (2018). Analisis Kualitatif Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Yang Diberi Pembelajaran Matematika Realistik. Jurnal Gantang, 3(2), 83–95. https://doi.org/10.31629/jg.v3i2.471
Ahwan, Z., & Marzuki, M. E. (2021). Model Konstruksi Komunikasi antar Faith Based Organization dalam Meminimalisir Interfaithconflict pada Pelestarian Adat dan Tradisi Budaya Suku Tengger Tosari Pasuruan. Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi Dan Pemikiran Hukum Islam, 13(1), 136–149. https://doi.org/10.30739/darussalam.v13i1.1301
Akbar, A. (2021). Artis dan Politik Studi Pencalonan Artis-artis sebagai Calon Legislatif oleh Partai Nasdem pada Pemilihan Legislatif 2019. Universita Islam Negeri Syarif Hidayatulloh Jakarta, Jakarta.
Beta, A. R., & Neyazia, T. A. (2022). Politisi Selebriti, Kampanye Digital, dan Pertunjukan Politik Legitimasi dalam Pemilu Indonesia 2019. International Journal of Communication, 16, 331–355.
Chabibi, M. (2020). POLEMIK MARKETING POLITIK ANTARA IMAGE DAN SUBTANSI. 5(1).
Chabibi, M. (2022). Metodologi Muhammad Arkoun dalam Diskursus Islamic Studies. Al-Mada: Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 5(2), 280–297.
Fadhli, M. R. (t.t.). STRATEGI KEMENANGAN ARTIS DALAM PEMILIHAN UMUM LEGISLATIF 2014. Universita Islam Negeri Syarif Hidayatulloh Jakarta, Jakarta.
Fatikh, M. Alfin, & Panuju, R. (2018). KOMUNIKASI ORGANISASI KEHUMASAN POLRES PASURUAN. Jurnal Riset Komunikasi, 1(1), 22–34. https://doi.org/10.24329/jurkom.v1i1.8
Fatikh, M. Alvin. (2019). CITRA KOMUNIKASI POLITIK JOKOWI DI MEDIA SOSIAL PASCA VIRAL HASHTAG# 2019GANTIPRESIDEN. Al-Tsiqoh: Jurnal Ekonomi Dan Dakwah Islam, 4(1), 31–49.
Firmanzah. (2006). Marketing Politik: Antara Pemahaman dan Realitas. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Garjito, D. (2020, September 19). Profil Komeng Terlengkap, dari Pendidikan hingga Karier. Diambil 18 Juni 2024, dari Suara.com website: https://www.suara.com/entertainment/2020/09/19/203456/profil-komeng-terlengkap-dari-pendidikan-hingga-karier
Haroen, D. (2014). Personal Branding. PT Gramedia Pustaka Utama.
Jatmiko, A. (2024, Februari 16). Profil Komeng, Komedian yang Bakal Lolos ke Senayan dengan Foto Jenaka. Diambil 18 Juni 2024, dari Katadata.co.id website: https://katadata.co.id/ekonopedia/profil/65cef87463182/profil-komeng-komedian-yang-bakal-lolos-ke-senayan-dengan-foto-jenaka
Laksono, P. (2019). Kuasa media dalam komunikasi massa. Al-Tsiqoh: Jurnal Ekonomi Dan Dakwah Islam, 4(2), 49–61.
Nasution, S. (1988). Metode penelitian naturalistik kualitatif. Bandung: Tarsito.
Norjana, N., Ahwan, Z., Muyasaroh, S., & Marzuki, M. E. (2022). Efek Sosial Media: Negative Social Media Content Dalam Vlog “Nomnoman Taek Versi Tretes” dalam Relasinya Dengan Kenakalan Remaja (Juvenile Deleguensy) di Pasuruan. JURNAL HERITAGE, 10(1), 87–104. https://doi.org/10.35891/heritage.v10i1.3220
Nurhani. (2024). PENGARUH KEUNIKAN PRODUK DAN KELENGKAPAN PRODUK TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PRODUK UMKM OLEH-OLEH KOTA MAKASSAR. IJMA (Indonesian Journal of Management and Accounting), 5.
Nursal, A. (2004). Political marketing: Strategi memenangkan pemilu: Sebuah pendekatan baru kampanye pemilihan DPR, DPD, Presiden. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Nurussa’adah, E., & Murbantoro, M. D. (2023). PERSONAL BRANDING GANJAR PRANOWO DALAM MEMBANGUN KOMUNIKASI POLITIK DI MEDIA SOSIAL. Jurnal Sintesa, 2(1), 123–138.
Prasetyo, A. Y. (2024, Maret 20). Komeng dan Rekor Tertinggi Suara di Pemilu DPD Sepanjang Masa. Diambil 18 Juni 2024, dari Kompas.id website: https://www.kompas.id/baca/riset/2024/03/20/komeng-dan-rekor-tertinggi-suara-di-pemilu-dpd-sepanjang-masa
Pratama, G. S. (2024, Februari 15). Siapakah Komeng? Berikut Profil, Alasan Terjun ke Politik dan Cerita Dibalik Foto Kocaknya yang Viral Saat Pemilu 2024. Diambil 18 Juni 2024, dari Kaltimtoday.co website: https://kaltimtoday.co/siapakah-komeng-berikut-profil-alasan-terjun-ke-politik-dan-cerita-dibalik-foto-kocaknya-yang-viral-saat-pemilu-2024
Priambada, Y. B. (2024, Februari 20). Komeng Sang Pelawak, Berstrategi Jitu Menaklukkan Panggung Politik Nasional. Diambil 18 Juni 2024, dari Kompas.id website: https://www.kompas.id/baca/riset/2024/02/20/komeng-sang-pelawak-berstrategi-jitu-menaklukkan-panggung-politik-nasional
Resty Nabilah, Izomiddin, & Raegen Harahap. (2022). Fenomena Rekrutmen Artis Anggota Legislatif Ditinjau dari Perspektif Teori Partai Politik. Jurnal Studi Ilmu Politik (JSIPOL), 1(2).
Rush, M., & Althoff, P. (2008). Pengantar Sosiologi Politik. Jakarta: Rajawali.
Subandi, H. H., & Ubaid, A. H. (2020). Selebritis Menjadi Politisi: Studi tentang Bagaimana Selebritis Menang atau Kalah dalam Pemilu Legislatif. JIIP: Jurnal Ilmiah Ilmu Pemerintahan, 5(1), 21–45. https://doi.org/10.14710/jiip.v5i1.7311
Sugiarti, Andalas, E. F., & Setiawan Arif. (2020). DESAIN PENELITIAN KUALITATIF (1 ed.). Malang: Universitas Muhammadiyah Malang.
Utami, L. (2024, Februari 23). Komeng masuk parlemen: Bukti efektifnya strategi komedi di dunia politik.
Yulanda, A., Fitrisia, A., & Rekrutmen Artis Sebagai Calon Legislatif Ditinjau Dari Perspektif Aksiologi Fenomena Rekrutmen Artis Sebagai Calon Legislatif Ditinjau dari Perspektif Aksiologi, F. (2023). Titian: Jurnal Ilmu Humaniora The Phenomenon of the Recruiting Asrtists As Legislative Candidates Examined from the Perspective of Axiology. 07(01).
Published
2024-09-04
How to Cite
Siswanto, A., & Ahwan, Z. (2024). Politik Hiburan Dalam Pemilu: Perolehan Suara Komeng Pada Pemilu 2024. Al-Tsiqoh : Jurnal Ekonomi Dan Dakwah Islam, 9(1), 57-83. https://doi.org/10.31538/altsiq.v9i1.5434